ID by Plasma

Image

                                                                                                 

Skuespiller i "ID" af det schweiziske teaterensemble PLASMA (2010)


I 2007 inviterede det schweizisk-tyske ensemble Plasma mig med i en af deres produktoner. Det endte med, at jeg boede og arbejdede tre år i Zürich som freelanceskuespiller.

"ID" i 2010 var en biometrisk teaterinstallation om identitet i et stadigt stigende overvågningsamfund, med alle de muligheder og forviklinger, der der kan opstå i en verden af registreringer, sikkerhedssluser, irisscanninger, fingeraftryk, ansigtsgenkendelse og videokameraer.
Teatergruppen Plasma var et laboratorium for teaterudtryk. De blandede teknik, skuespil, livemusik (både på harmonika og mac) sprog, scenografi, lydlandskaber, krop, video og digitale interferencer med skuespillernes ensemblearbejde på scenen. Og ja, jeg spiller på tysk.

ACTRESS IN "ID" BY THE SWISS THEATER ENSEMBLE PLASMA:

In 2007, the Swiss-German ensemble Plasma invited me to join one of their productions. I ended up living and working in Zurich for three years as a freelance actor.

"ID" in 2010 was a biometric theatre installation about identity in an ever-increasing surveillance society, with all the possibilities and complications that can arise in a world of registrations, security locks, iris scans, fingerprints, facial recognition and video cameras.The Plasma theatre group was a laboratory for theatrical expression. They mixed technology, acting, live music (both on accordion and mac), language, set design, soundscapes, body, video and digital interference with the actors' ensemble work on stage. And yes, I play in German.

Ide & Produktion/ Idea & Production: Plasma Teater. Manuskript, instruktion og scenografi / Script, direction and set design: Lukas Bangerter. Musik/ Music: Martin Wigger, Jan Ratschko. Medvirkende/ Cast: Wowo Habdank, Lillian Fritsch, Helene Høm, Jesko Stubbe Støttet af/ supported by: PRO HELVETIA

...

Tagensanzeiger, Zürich, skrev:
Plasma forsker i den biometriske verden. Og fortæller en gammel historie med nye midler.(....)Det aktuelle projekt - nr. 13 - bærer navnet ”ID - en biometrisk teaterinstallation” og handler om identitet. Den stadigt større og mere udsøgte registrering og udnyttelse af identitet, mere præcist.

Og fordi Plasma er Plasma, kan du ikke bare købe billet og styre mod dit sæde, du skal først gennem "apparatet"; En labyrintlignende optagemaskine, der strækker sig bag scenen, hvor enheder og skuespillere tager fingeraftryk, scanner iris, og hvor det bipper med lasere, til du er dokumenteret på alle leder og kanter, men næsten ikke selv længere ved, hvor du er. Bare rolig, så kan du sætte dig ned og se, hvordan apparatets operatører beskæftiger sig med informationerne. Og lader spørgsmålet opstå. For er det egentlig ikke omvendt?

Hvis computere anbefaler bøger og rejser til os baseret på vores profil - lader vi dem regne den ud, eller regner de os ud?
Har du stadig en identitet, hvis du ikke længere kan finde dit pasnummer? Er vi stadig os selv, eller defineres vi af maskiner?
Historien om den menneskelige opfindelse, der er ved at komme ud af kontrol, er mindst lige så gammel som Frankensteins monster. Den fortæller Plasmas ID i en meget aktuel form. Og sikke de gør det!"

Tagensanzeiger Zurich, wrote:
Plasma is researching the world of biometrics. And tells an old story with new means.(....)The current project - no. 13 - is called "ID - a biometric theatre installation" and is about identity. The ever-increasing and exquisite registration and utilisation of identity, to be more precise.

And because Plasma is Plasma, you can't just buy a ticket and head for your seat, you first have to go through the "apparatus"; a maze-like recording machine that stretches backstage, where devices and actors take fingerprints, scan irises and beep lasers until you're documented everywhere, but hardly know where you are anymore. Don't worry, you can sit back and watch how the device's operators deal with the information. And let the question arise. Isn't it really the other way round?

If computers recommend books and travel to us based on our profile - do we let them figure it out or do they figure us out?
Do you still have an identity if you can no longer find your passport number? Are we still ourselves or are we defined by machines?
The story of human invention spiralling out of control is at least as old as Frankenstein's monster. Plasma's ID tells it in a very contemporary form. And boy, how they do it!"

 BACK TO MENU